Zelfgemaakte Kewpie Mayonaise met de staafmixer

De Japanse kewpie mayonaise is erg populair, maar die is ook goed zelf te maken. Je gebruikt andere azijn: rijstazijn. Die is wat zachter dan normale azijn. Verder voeg je MSG poeder en Dashi poeder toe. Dashipoeder is te koop bij iedere toko en bij de grotere supermarkten. Sommige mensen voegen ook wat suiker of honing toe, maar voor mij hoeft het niet te zoet. Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn en werk zo schoon mogelijk. 

Recept afdrukken Pin recept
No ratings yet

Zelfgemaakte Kewpie mayonaise met de staafmixer

Categorie: Condiment

Ingrediënten

  • 2 eierdooiers op kamertemperatuur
  • 250 ml zonnebloemolie of arachideolie
  • 2 el rijstazijn
  • 2 tl mosterd dijon of een andere scherpe mosterd
  • 1/2 tl MSG powder
  • 1/4 tl dashi powder
  • zout
  • peper

Bereidingswijze

  • Doe de eidooier, mosterd, azijn, zout ,msg en dashipoeder in een hoge beker, waar de staafmixer net in past. Als de beker te breed is dan zal het minder goed werken. Als de messen van de staafmixer niet bij het eimengsel komt verdubbel dan het recept.
  • Mix kort met de staafmixer zodat alle droge bestanddelen opgenomen zijn in het eigeel en rijstazijn.
  • Giet de olie rustig op het mengsel in de beker.
  • Plaats de staafmixer onder in de beker (terwijl deze nog uit staat). Dit is cruciaal voor het bindings­proces.
  • Zet de staafmixer aan en wacht heel even totdat het begint te binden. Trek dan heel langzaam de staafmixer naar boven. Zorg dat er een vortex ontstaat die de oliën naar beneden trekt richting het eimengsel.
  • Proef, voeg peper toe en breng verder op smaak
  • Doe in een gesteriliseerde pot of weckpot, bewaar een week in een koude koelkast.

Nieuwsbrief

50.000 luisteraars laten zich inspireren door onze podcast.

Abonneer je ook op de nieuwsbrief: Elke donderdag een aflevering met recepten.